دستیابی محققان کشورمان به فن آوری طراحی و تولید سامانه آشکارساز مسیر باز گاز

 

به گزارش ايران نيوز24، آشكارسازهاي مسير باز گاز از جمله آخرين فناوري ها به روز دنياست كه از روش هاي پيشرفته الكترو اپتيكي در آشكارسازي و شناسايي گازهاي مورد نظر استفاده مي كند.

تاكنون طراحي اين نوع سامانه ها در انحصار كشورهاي آمريكا، ژاپن و نروژ بوده است.اين نوع آشكارسازها در صنعت نفت، گاز و پتروشيمي، حفاظت هاي محيطي در برابر نشر و نشت گازهاي سمي، حفاظت محيط زيست در آلايندگي گازي، ميدان هاي نفتي، صنايع نفت و گاز ساحلي، بخش هاي فرآوري و خطوط لوله و نيز پدافند شيميايي كاربرد دارد.

اين آشكارساز شامل يك فرستنده منبع مادون قرمز فلش زنون و يك آشكارساز مادون قرمز است. آنها مي توانند در امتداد يك خط ديد در فاصله چهار تا ۱۴۰ متري از يكديگر قرار گيرند و حضور گازهاي اشتعال پذير را تشخيص دهند و مقدار آن را حتي در شرايط محيطي به شدت نامساعد مانند گرد و غبار، مه، باران، برف و يا لرزش شديد سيگنال اندازه گيري كنند.هم اكنون از حسگرهاي نقطه اي براي مشاهده گازهاي نشت شده از منابع مختلف استفاده مي شود.

مشكل اين نوع حسگرها اين است كه بايد حتما در تماس با گاز مورد نظر باشند.آشكارساز مسير باز گاز تا برد ۲۰۰ متري را پوشش مي دهد.روش كار اين نوع آشكار ساز بر پايه طيف فرو سرخ است كه در يك محل منبع آي.آر(طيف فروسرخ) و در دو نقطه ديگر آشكارساز گاز قرار مي گيرد.

روش كار به اين صورت است كه در نور مرئي هيچ گازي توسط چشم قابل مشاهده نيست اما گازها در طيف فروسرخ (IR) و فرابنفش (UV) به شدت سايه مي اندازند. همچنين هرماده صرف نظر از حالت آن (جامد، مايع و گاز) در اين طيف از نور مانند اثر انگشت داراي رد مخصوص به خود است از اين رو مي توان از اين روش براي مشاهده كردن انواع گازها در محيط بهره برد.امير مقدم مديرعامل شركت توليدكننده آشكارساز مسير باز گاز در مراسم رونمايي از اين محصول در پارك علم و فناوري دانشگاه تهران اظهار داشت:سيگنال هاي به كار رفته در اين محصول با تغييرات دمايي تا ۶۰ درجه سلسيوس كاملا خطي كار مي كند و به دليل اين كه سه حسگر در سه نقطه از ناحيه مورد اندازه گيري قرار مي گيرد بسياري از گازهاي سمي از پايه هيدرات كربن تا انواع گازهاي ديگر توسط اين سامانه قابل مشاهده مي شود.وي افزود: سيستم ها و مدارات به كار رفته در اين نوع آشكارساز به صورت آنالوگ طراحي شده است اما برخلاف ديگر سيستم هاي آنالوگ نسبت به نويز محيطي بسيار پايدار است.

مقدم خاطرنشان كرد : اين سامانه قابليت شبكه شدن را دارد و مي توان با اتصال به شبكه LAN(سيستم شبكه ارتباطي در يك محل مانند يك شهر) تعداد نامحدودي از اين آشكارسازها را به يكديگر متصل كرد.مدیرعامل شرکت سازنده سامانه آشکارساز مسیر باز گاز گفت: این سامانه مورد استفاده شرکت ملی نفت و گاز، پالایشگاه‌ها، کشتی‌های FPSO ، وزارت دفاع (حوزه پدافند شیمیایی) و سازمان محیط زیست برای رصد آلاینده‌ها است.وی گفت: طراحی، ساخت و آزمایش نمونه اولیه این سامانه حدود 170 میلیون تومان هزینه دربر داشته است.

همچنين عليلرضا آصف مدير بازاريابي شركت سازنده اين سامانه در مورد اين محصول گفت: اين محصول هنوز كاربردي نشده اما قرار است كه در بخش دفاعي كشور مورد استفاده قرار گيرد و نيز صادرات آن به كشور تايلند در حال بررسي است.وي در مورد ميزان ارز آوري اين محصول دانش بنيان به خبرنگاران گفت: هم اكنون نمونه خارجي اين محصول وارد كشور نمي شود اما در بازارهاي جهاني حدود ۱۲ هزار يورو قيمت گذاري شده است؛ اين درحاليست كه اين محصول در داخل كشور با قيمت ۸۰۰۰ يورو توليد شده است .

منبع: ایران نیوز 24

دیدگاه خود را بنویسید

شرکت ایلیا بنیان دانش

امیرآباد شمالی، خیابان شانزدهم پارک علم و فناوری دانشگاه تهران ساختمان شماره 2 ، اتاق 302

تلفن: 02188220687

فکس: 02188220688

وب‌سایت: http://www.iliyaco.ir