پارامترهای مهم در طراحی و فناوری آینه های انعطاف پذیر (آینه های تغییر شکل پذیر، آینه های دگردیس)Deformable Mirrors

 

 

طراحی آینه های انعطاف پذیر،آینه های دگردیس،آینه های تغییر شکل پذیر Deformable Mirrorپارامترهای مهم در طراحی و فناوری آینه های انعطاف پذیر عبارتند از:

 

– تعداد محرک ها(تعیین رزولوشن فضایی)

– نوع آینه (تکه تکه یا سطح پیوسته یا بایمورف )

– نسبت رزولوشن و ساختار ترکیبی که به نوع انتخاب محرک برحسب نوع آینه بستگی دارد.

– جنس ماده رویه آینه یا سطح آینه

– لزوم وجود سیستم خنک کننده سطح که برحسب توان و کاربرد پرتو فرودی به روی سطح باید محاسبه و طراحی شود.

– نوع محرک ها( درنظر گرفتن نسبت ولتاژ عملیاتی،سرعت،دمای واهلش،تحمل ماکزیمم ضربه و پس ماند )

– ماکزیمم ضربه و پس ماند( محاسبه محدودیت روزنه و مقدار کل جبران پذیری و پهنای باند )

 

اصلاح جبهه موج نهایت قدرت ترکیب سیستم های خود تنظیمی است که بطور موازی اندازه گیری و اصلاح جبهه موج را به صورت اپتیکی به مرحله عمل می گذارد.عملکرد اصلاح جبهه موج ساده است:پذیرفتن فرمان موقعیت دریافت شده از حساسه آشکار ساز جبهه موج(پارامترهای بازسازنده) برای شکل دهی به سطح اپتیکی جهت اصلاح ، یا حداقل احتمال بروز خطا در شکل دهی آرایه محرک ها.

موضوع حیاتی که باید مورد بحث قرا گیرد،طول موج آشکارسازی است. عموماً سیستم انتقال دهنده برای پهنای باند وسیع از طول موج ها دارای پراکندگی زیاد است . به علاوه مواد حالت جامدی که در معرض تحریک قرار می گیرند،ضریب شکستشان دچار تغییرات خیلی کوچکی است که در کاربردهای عملی ایجاد اشکال می کنند، به همین خاطر بیشتر اصلاح کننده ها آینه های انعطاف پذیر یا آینه های تکه تکه است.

اصلاح کننده جبهه موج دارای دو بخش عمده است:یک آینه انعطاف پذیر که خود یک وسیله الکترومکانیکی فوق پیشرفته است و یک بخش اجتناب ناپذیر گران قیمت که آمپلی فایر های درایورهای الکتریکی است که به ازای هر محرک موجود در اصلاح کننده، با اجتناب از هرگونه تأثیرات دمایی مخرب،باید یک درایور در سیستم وجود داشته باشد.

در مطالعات اولیه روی اصلاحات تأثیرات اتمسفر،باید فرکانس گرین وود (r. ) محاسبه گردد که عبارت است از مقدار فاصله پیموده شده توسط جبهه موج تحت تأثیرات اتمسفر،که در طی آن فاز به اندازه ۱ رادیان تغییر می کند.یک بررسی در ترازهای قابل حصول اصلاح پذیر نشان می دهد که با تعیین این فاصله و قطر دهانه تلسکوپ ، تعداد بهینه محرک ها در طول قطر پرتو قابل محاسبه است. اگر تعداد محرک ها کمتر باشد، اصلاح جبهه موج از کیفیت کمتری برخوردار خواهدبود.

با یک محاسبه آماری دقیق می توان اثبات کرد که کیفیت اصلاح جبهه موج با دوبرابر کردن محرک ها تا چهار برابر افزایش پیدا می کند. و همین طور کانال های سیستم اپتیک تطبیقی پیچیده تر می شود.این موضوع اگرچه توجیه اقتصادی ندارد اما باعث بهبود کیفی سیستم می شود. بنا براین در همه سیستم ها نقش محاسبه تعداد محرک های لازم بسیار مهم است،بطوری که سیستم اصلاح جبهه موج باید دارای حداقل تعداد ممکن محرک برای رسیدن به حد مطلوب اصلاح در نظر گرفته شده برسد.این انتخاب تعداد بهینه محرک ها عموماً منجر به حدی در اصلاح به اندازه کوچکتر از ۲۰/لاندا rms یا بهتر از آن می شود.

منبع: مقاله پارامترهای مهم در طراحی و فناوری آینه های انعطاف پذیر (آینه های تغییر شکل پذیر، آینه های دگردیس)Deformable Mirrors-امیر شیخی ها مقدم

جهت تهیه مقاله کامل پارامترهای مهم در طراحی و فناوری آینه های انعطاف پذیر (آینه های تغییر شکل پذیر، آینه های دگردیس)Deformable Mirrors، با info@iliyaco.ir مکاتبه فرمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

شرکت ایلیا بنیان دانش

امیرآباد شمالی، خیابان شانزدهم پارک علم و فناوری دانشگاه تهران ساختمان شماره 2 ، اتاق 302

تلفن: 02188220687

فکس: 02188220688

وب‌سایت: http://www.iliyaco.ir