لیدار اولین وسیله ی پدافند غیرعامل در شناسایی آیروسل های تهدید کننده موجود در اتمسفر

 

علاوه بر تهدیدات آلاینده های زیست محیطی ناشی از سوخت های فسیلی، آتشفشان ها، جنگ ها و دیگر عواملی که باعث افزایش میزان آیروسل های مخرب زیست محیطی اتمسفر می شود، تسلیحات نوظهوری که محصول تحقیقات بیوژنتیک، ژنتیک و دستکاری ژنوم های عوامل بیماری زای خاص و طراحی و نشر ویروس های آزمایشگاهی تهیه و طراحی شده ی خاص با هدف همه گیری و یا هدف گیری ژنوتیپ خاصی از فنوتیپ مورد هدف، که غالباً با روش انتشار از طریق نشر در اتمسفر و یا باروری ابرها از عوامل بیماری زا طراحی می شوند.

 

دستیابی به سیستمی که این گونه آیروسل های تهدید کننده را پیش از رسیدن به نقاط پر جمعیت شناسایی و هشدار لازم را جهت پدافند ایجاد نمایید، بسیار ضروری و حیاتی به نظر می رسد. تهدید توسط سلاح های میکروبی و شیمیایی که با نشر عوامل سمی و آلوده در اتمسفر، خود حکایت بر ضرورت دستیابی به روش های سنجش از راه دوراتمسفر و شناسایی عوامل و آیروسل های تهدید کننده موجود در اتمسفر دارد.

لیدار های آنالیز مواد و شناسایی آیروسل های موجود در اتمسفر عالی ترین نوع و بروزترین سامانه های بابرد بلند سنجش از راه دور محسوب می گردند. لیدار های بلند برد آنالیز اتمسفر حیاتی ترین عضو یک سامانه ی پدافند غیر عامل در برابر تهدیدات تروریستی و حملات سلاحهای میکروبی، بیوژنتیکی و … می باشند.

نویسنده: امیر شیخی ها مقدم

دیدگاه خود را بنویسید

شرکت ایلیا بنیان دانش

امیرآباد شمالی، خیابان شانزدهم پارک علم و فناوری دانشگاه تهران ساختمان شماره 2 ، اتاق 302

تلفن: 02188220687

فکس: 02188220688

وب‌سایت: http://www.iliyaco.ir