شیشه های اسپینی (اسپین گلاس Spin glasses)

هیچ ماده ای در تاریخ فیزیک حالت جامد فریبنده تر و پیچیده تر از آلیاژهای خاص فرومفناطیسی و رسانا مانند AuFe و GuMg یافت نشده اند که آنها به شیشه های اسپینی (Spin glasses) معروف هستند.

سعی در مدلسازی این سیستم های اسپینی بی نظم، منجر به ایجاد یک شیوه جدید در روش های نوین تجزیه و تحلیل های ریاضی گردیده است و از سوی دیگر به یکی از جذاب ترین مسائل مکانیک آماری در 25 سال تبدیل شده است. بطوریکه حتی به ظاهر ساده ترین شیوه مدل در میان مدل های mean-field  که توسط Sherrington و Kirkpatrick معرفی شده و به sk-model شناخته می شود. این مدل برای نشان دادن یک ساختار ساده شده و شگفت آور شیشه های اسپینی (Spin glasses) سرشار از نظریات ریاضی فوق العاده پیچیده و سخت است.

فیزیک نظری به شکل حیرت انگیزی راه حل های متفاوتی برای توصیف خواص ترمودینامیکی از این مدل ها ارائه کرده است. این راه حل ها مبتنی بر موقعیت خاص ساختاری یا در اصطلاح بروز تقارن هم عرض در فضای فاز (replica symmetry breaking) می باشد. این تلاش ها تا کنون منجر به پیچیدگی بیشتر ریاضی گردیده و مسئله کماکان به قوت خود لاینحل باقی مانده است.

برای مدت طولانی علی رقم تلاش های سخت و طاقت فرسای فرمالیزم های ریاضی، نتایج دقیق در این زمینه بسیار محدود بوده است، تلاش هایی مانند آنچه در طول سالیان گذشته افرادی مانند Bovier, Comets, Derrida, Gayrard, Newman, Pastur, picco, Sheherbina , Stein, Talagrand, Toninelli به انجام رسانده اند.

منبع: مقالات شیشه های اسپینی (Spin glasses)- امیر شیخی ها مقدم

جهت تهیه مقاله کامل شیشه های اسپینی (Spin glasses)، با info@iliyaco.ir مکاتبه فرمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

شرکت ایلیا بنیان دانش

امیرآباد شمالی، خیابان شانزدهم پارک علم و فناوری دانشگاه تهران ساختمان شماره 2 ، اتاق 302

تلفن: 02188220687

فکس: 02188220688

وب‌سایت: http://www.iliyaco.ir