اتمسفر (جو) شناسی و ساختار اتمسفر (جو) Atmospheric sciences

اتمسفر در این مجموعه مقالات به مطالعه اتمسفر و شناسایی عوامل جوی که در انتشار و استفاده های لیدارهای آنالیز جو مربوط می باشند خواهیم پرداخت. اهمیت شناسایی اتمسفر در انتشار نور لیزر از آن جهت است که برای شناسایی عوامل خاص موجود در اتمسفر باید قدرت تفکیک و شناسایی عوامل موثر فراوانی را از جمله ساختار اتمسفر و ابر ها که بیشترین تاثیر را بر عملکرد لیدار های با برد بلند دارند ، شناخته و بررسی شوند. میزان جذب و پراکندگی طول موجهای همدوس مختلف منتشره در جو از جمله نکات مهم برای طراحی دقیق یک لیدار زمین پایه برای شناسایی عوامل ایروسلی (Aerosol) خاص در اتمسفر می باشند.یکی از مهمترین ایروسل های موجود

در اتمسفر قطرکهای آب و بخار آب و ابر ها هستند و مطالعه و شناسایی دقیق آنها از اهمیت ویژه ای در طراحی لیدار های زمین پایه با کاربرد اتمسفر شناسی و شناسایی عوامل خاص موجود در اتمسفر دارند. اهمیت ابر در انتشار نور لیزر و ایجاد فلوروسانس و پراکندگی های نا خواسته در لیدار ها از جمله عواملی است که ضرورت ابر شناسی را در لیدارها افزایش می دهد. بخصوص که یکی از کاربردهای بسیار مهم و عمومی لیدار در هواشناسی و باروری ابرها است. یکی از شاخه‌های هواشناسی فیزیکی، فیزیک ابر می‌باشد که ممکن است بصورت علم ابرها در جو تعریف شود. این شاخه محدوده بزرگی از علوم را در بر می‌گیرد، برای مثال محدوده از دسته‌بندی ابرها تا شیمی آب باران گسترده‌ است. به طور کلی قوانین حاکم در فیزیک ابر، شرح تشکیل ابر ، گسترش بارش ، انتقال تابش در ابرها ، پدیده‌های الکتریکی و اپتیکی است.

  1.  ساختار اتمسفر رطوبت اتمسفر​
    همانطور که در شکل ۱۶ نشان داده شده است چهار ناحیه برای اتمسفر وجود دارد. در ناحیه مزوسفر دما به سرعت نسبت به ارتفاع کاهش می یابد. به عنوان مثال تغییری در حدود -۹۰ °C در درون این ناحیه که ارتفاعی در حدود ۸۰km با فشار هوای ۰٫۰۱ hPa دارد، انجام می شود. موقعیت تروپوسفر به شکلی است که دمای هوای سطح دریا با حدود ۲۰ °C تا ارتفاع ۱۵km به حدود -۵۰ °C می رسد که این ناحیه را ناحیه فریز می نامند. 

     

    شکل16 نواحی اتمسفر بالای سطح زمین براساس ارتفاع و دمای هرکدام

  2. نرخ کاهش دما در تروپوسفر نسبت به ارتفاع ابر
  3. نرخهای کاهش و فرآیندهای ادیاباتیک
  4. پایداری اتمسفر
  5. چگالی اتمسفر

 

 

 

 

 

منبع: مقالات اتمسفر و اتمسفر شناسی (Atmospheric sciences)- امیر شیخی ها مقدم

جهت تهیه مقاله کامل اتمسفر و اتمسفر شناسی (Atmospheric sciences)، با info@iliyaco.ir مکاتبه فرمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

شرکت ایلیا بنیان دانش

امیرآباد شمالی، خیابان شانزدهم پارک علم و فناوری دانشگاه تهران ساختمان شماره 2 ، اتاق 302

تلفن: 02188220687

فکس: 02188220688

وب‌سایت: http://www.iliyaco.ir