آشنایی با آینه های انعطاف پذیر (آینه های تغییر شکل پذیر، آینه های دگردیس)Deformable Mirrors

 

سابقا با اندازه گیری جبهه موج و محاسبه سیگنال کنترل و اعمال آن به المان های اپتیکی و حرکت دادن آن ها باعث ایجاد تغییرات در فاز پرتو ارسالی یا نور دریافتی می شدند.جابجایی و لرزش پرتو می تواند با زاویه بندی و لرش های سریع آینه ها خنثی شوند.اما برای تصحیح ابیراهی های بزرگتر نیاز به آینه های انعطاف پذیر است که به سه نوع کلی تقسیم می شوند.

آینه های تکه تکه که هر تکه به طور مجزا کنترل می شود.لرزش و حرکت های بالا و پایین روی هر تکه می تواند اعمال شود.این آینه ها دارای این مزیت هستند که تکه ها به سادگی بطور حلقه بسته و با قدرت انطباق با موقعیت هایی که حساسه های آشکار ساز جبهه موج تعیین می کند،خود را تطبیق می دهند.فاصله بین آینه ها و شکاف بین آن ها در آینه های تکه تکه می تواندباعث پراکندگی و انکسار انرژی شود که غیر قابل کنترل است.برای جبران این نقص می توان از یک رویه قابل انعطاف که بر روی تمام محرک ها کشیده می شود،استفاده کرد.محرک ها به سطح این رویه قابل انعطاف فشار آورده و یا به داخل می کشند.بنابراین شکل سطح بطور پیوسته در حال تغییر است بطوریکه ارتباط متقابلی بین یک محرک تا محرک بعدی که تابع تأثیر متقابل بین آن ها نامیده می شود وجود دارد.بطوریکه می تواند توسط سیستم مکانیکی و نرم افزار طراحی شده با یک کامپیوتر کنترل شودو از آنجا که بیشتر آینه های انعطاف پذیر دارای آرایش منظم در چینش محرک ها هستند (چینش های مربعی یا مثلثی یا شش ضلعی) متناوباً کشش و فشار به سطح می تواند ایجاد یک الگوی سطحی برای شکل دادن به رویه کنند.البته این الگوی چینش منظم می تواند باعث ایجاد شکست هایی ناخواسته در کادر تصویر شود که با پردازش های کامپیوتری می توان اقدام به رفع این اشکال کرد.

خمیدگی یا واپیچش جبهه موج توسط آشکارساز با محاسبه مشتق دوم جبهه موج (لاپلاسین)اندازه گیری می شود. یک آینه بایمورف از مواد PZT ساخته می شود که استعداد شکل گیری با اعمال ولتاژ در یک بازه عملیاتی را داراست.شکل طبیعی بایمورف یک شکل خمیده است که می شود آن را مطابق با سطح خمیده یک حساسه ساخت یا تراش داد. کامپیوتر کنترل کننده به راحتی می تواند نسبت یک به یکی بین سیگنال های حساسه و فرامین اجرایی برای تحریک محرک های آینه برقرار کند. اما متاسفانه بایمورف ها توانایی شان در پاسخ گویی به فرکانس های بالا محدود است.

منبع: مقاله آشنایی با آینه های انعطاف پذیر-امیر شیخی ها مقدم

جهت تهیه مقاله کامل آشنایی با آینه های انعطاف پذیر Deformable Mirrors، با info@iliyaco.ir مکاتبه فرمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

شرکت ایلیا بنیان دانش

امیرآباد شمالی، خیابان شانزدهم پارک علم و فناوری دانشگاه تهران ساختمان شماره 2 ، اتاق 302

تلفن: 02188220687

فکس: 02188220688

وب‌سایت: http://www.iliyaco.ir