متار (METAR) گزارشهای هواشناسی فرودگاهی است:
Meteorological Terminal Air Report که در صنعت هوانوردی اهمیت دارد .
خلبانها و کادر پرواز افرادی هستند که به طور معمول اطلاعات متار را به دقت پیگیری و بررسی میکنند.
این گزارشها آنقدر مهم است که شمار زیادی از سایتهای معتبر هوانوردی اروپا و امریکا به معرفی دقیق کدهای متار و ارائۀ آنلاین این گزارشها در فرودگاهها می پردازند .
در متن حاضر که ترجمهای گردآوریشده از چندین سایت هوانوردی است، کدهای مهم متار معرفی و روش خواندن آنها بیان شده است.
متار در واقع مجموعهای از کدهای قراردادی است و شامل:
- کد ایستگاه (فرودگاهی) طبق نامگذاری ICAO مثلاً OIIE برای فرودگاه امام خمینی
- ICAO سازمان بینالمللی هوانوردی است که 191 کشور از 193 کشور عضو سازمان ملل متحد عضو آن هستند.
- ICAO به همه فرودگاههای این کشورها یک کد چهارحرفی را اختصاص داده است.
- کد همۀ فرودگاههای واقع در آسیای جنوبغربی با حرف O آغاز میشود. دو حرف اول همۀ فرودگاههای ایران OI است.
- مثلاً OIKB کد مربوط به فرودگاه بینالمللی بندرعباس و OITT فرودگاه بینالمللی تبریز است.
- تاریخ و زمان مشاهده به ساعت و دقیقه با بیان UTC، در این گزارش دو رقم اول نشاندهنده روز در آن ماه است و چهار رقم بعدی ساعت و دقیقه را نشان میدهد:
- مثلاً 191350Z یعنی نوزدهمین روز ماه، ساعت 13:50 به وقت گرینویچ.
- AUTO کد دلخواهی است که مشخص میکند آیا گزارش را سیستم مشاهداتی اتومات آماده کرده است یا نه
- باد سطحی: جهت اصلی باد بر حسب درجه از نقطهای که باد میوزد و سرعت میانگین باد بر حسب نات (knot) در طول دورۀ 10 دقیقهای قبل از مشاهده بیان می شود.
- مثلاً 35015KT یعنی جهت وزش 350 درجه و سرعت 15 نات (برابر با78 km /h یا 7.71 m/s). اگر باد ده دقیقه قبل از گزارش دهی آنقدر قوی باشد که از سرعت میانگین باد حداقل به اندازۀ 10 نات فراتر رود، حرف G و دو رقم بیشتر افزوده میگردد تا بیشینه سرعت باد را مشخص کند.
- مثلاً 23018G30KT یعنی باد قوی با جهت وزش 230 درجه و تندی 18 نات تا حداکثر 30 نات. البته ممکن است تندی باد بر حسب متر بر ثانیه (MPS) یا کیلومتر بر ساعت (KPH) بیان شود.
- سرعتهای 100 نات (185.2 km/h یا 51.4 m/s) یا بیشتر با افزودن حرف P به این شکل نمایش داده میشود: P99KT یا P99MPS یا P199KPH.
- دید افقی: فاصلهای است که یک شی یا چشمه نور در آن فاصله به وضوح قابل تشخیص است. دید افقی به جهت و زاویۀ دید و ارتفاع مشاهده بستگی دارد. حضور مه، ابر، غبار و بارش بر دید افقی تأثیرگذار است.
- دید افقی در تمام مراحل برخاستن و فرود هواپیما اهمیت دارد. دید افقی همچنین به تجهیزات فنی هواپیما و دانش و مهارت خدمۀ پرواز بستگی دارد. دید افقی به شکل چهار رقمی بیان میشود:
- مثلاً 0400 یعنی 400 متر و 8000 یعنی 8 کیلومتر. 9999 یعنی 10 کیلومتر یا بیشتر از آن و 0000 یعنی دید افقی کمتر از 50 متر.
- Runway Visual Range (RVR): فاصلهای است در سطح رانوی با مرزبندی مشخص که خلبانِ هواپیمای واقع در خط مرکزی رانوی میتواند از آن فاصله علامتهای سطح رانوی یا چراغهای روشنکنندۀ رانوی را ببیند و معمولاً برحسب متر یا فیت (پا) بیان میشود.
حداقل طول رانوی برای هواپیماهای با وزن حداکثر 200000 پوند (90718 کیلوگرم) حداقل 1829 متر است و برای هواپیماهای بزرگتر و سنگینتر حداقل 2438 متر در سطح دریا و گاه بیشتر از آن در فرودگاههای واقع در ارتفاعات بالاتر است.
مثلاً R36/4000FT/D یعنی RVR برای رانوی 36 برابر با 4000 FT است با تغییرجهت پایینسو. D یعنی تغییرجهت پایینسو و U یعنی تغییرجهت بالاسو و N یعنی بدون تغییرجهت.
پیشوندهای M یا P هم نشان میدهد مقدار RVR، کمتر یا بیشتر از مقدار قابل گزارش است مثلاً M0600FT یعنی کمتر از 600 فیت و یا P6000FT یعنی بیش از 6000 فیت.
V یعنی بین دو مقدار متغیر است .
مثلاً R06L/2000V4000FT یعنی بین 2000 تا 4000 فیت برای رانوی 6L. در گزارشدهی رانوی، L یعنی چپ، C یعنی مرکز و R یعنی راست.
مثلاً R28R/2600FT یعنی رانوی 28 راست برابر با 2600 فیت است.
- وضعیت آبوهوایی در گروههایی شامل نمادها و حرفها مشخص میشود:
در گزارش آبوهوایی میتوان اینها را ترکیب کرد. مثلاً
– FZDZ = Slight Freezing Drizzle;
+ SHRASN = Heavy Shower of Rain and Snow;
REUP = Recent Unidentified Precipitation.
- وضعیت ابرها: مقدار ابرها در چهار گروه مشخص میشود:
FEW = few (1-2 oktas)
SCT = scattered (3-4 oktas)
BKN = broken (5-7 oktas)
OVC = overcast (8 oktas)
- اکتا واحدی است برای بیان پوشش ابر. اینکه در هر محل چند هشتم آسمان آنجا پوشیده از ابر است.
- 0 oktas یعنی آسمان کاملاً صاف و 8 oktas یعنی کاملاً ابری.
ارتفاع پایۀ ابرها برحسب چندصد پا گزارش میشود. مثلاً SCT018 یعنی ابرهای پراکنده در 1800 ft. در گزارشها و پیشبینیها ارتفاع معمولاً بر حسب MSL یعنی بالاتر از سطح میانگین دریا یا برحسب AGL یعنی بالاتر از سطح زمین بیان میشود. فقط دو گروه ابر گزارش میشود:
TCU=towering cumulusو CB=cumulonimbus.
W///=’state of sky obscured’ (cloud base not discernable)
W/// یعنی آسمان تیره و تار به نحوی که پایۀ ابرها قابل تشخیص نباشد. NSC هم یعنی هیچ ابر قابل توجهی برای گزارشدهی وجود ندارد.
- CAVOK یعنی همزمان شرایط زیر وجود داشته باشد:
- دید افقی 10 کیلومتر یا بیشتر
- نه CB نه TCU و نه ابری زیر 5000 پا
- آبوهوای خاصی در فرودگاه یا نزدیک آن وجود نداشته باشد.
- دما و نقطۀ شبنم هر دو برحسب سلسیوس گزارش میشود: مثلاً 10/07 یعنی دمای 10 درجه سلسیوس و نقطه شبنم 7 درجه سلسیوس.
- QNH بیانگر فشار جو در سطح دریاست. این فشار به سمت پایین (عدد کمتر) گرد میشود، برحسب هکتوپاسکال (میلی بار) بیان میشود و پیشوند Q بر سر آن میآید. مثلاً: Q1013 = QNH 1013 HP یا Q0995 یعنی 995 میلی بار.
- جدیدترین وضعیت آبوهوایی مشاهدهشده. پیشوند RE و سپس پدیدۀ آبوهوایی گزارش میشود. مثلاً RETS یعنی وضعیت آبوهوایی اخیر Thunderstorm است.
- چینش باد (WS) که اخیراً دیگر گزارش نمیشود
- TREND: در گزارشدهی این پیشبینیها:BECMG(Becoming) یا TEMPO (temporary) نوشته میشود و اعدادی به دنبال آن که بیانگر ساعت و دقیقه برحسب UTC هستند. قبل از این اعداد هم FM (from), TL (until), AT (at) ممکن است نوشته شود. مثلاً:
BECMG FM1030 TL1130 یعنی از 10:30 تا 11:30 رخ میدهد.
اگر طی دورۀ پیشبینی 2 ساعته هیج تغییر قابل توجهی رخ ندهد NOSIG جایگزین گروه TREND میشود. فقط المانهایی که بیانگر تغییرات خاصی هستند باید در TREND نوشته شوند.
NSW (No Significant Weather) هم تمام شدن آبوهوای قابل توجهی را نشان میدهد.
سایت https://www.aviationweather.gov سایت هوانوردی امریکا و سایت معتبر و جامعی برای دریافت دادههای هوانوردی است. البته بسیاری از اطلاعات این سایت مختص فرودگاههای ایالات متحده است. اما برخی از دادههای اصلی هوانوردی را برای فرودگاههای خارج از امریکا نیز ارائه میکند.
اطلاعات هواشناسی هر ایستگاه فرودگاهی با استفاده از مجموعهای از علائم قراردادی در اطراف ایستگاه نشان داده میشود. این علائم بدین قرارند:
Temp = Temperature
Dewpt = Dewpoint
Altim = Pressure (altimeter)
VIS = Visibility
CIG = Cloud Ceiling
Cover = Cloud Cover
Wx = وضعیت آبوهوایی را نشان میدهد
WDir = جهت باد
WSpd = سرعت باد
WGst = Wind gusts
جهت و سرعت باد را هم با نمادهای زیر نشان میدهند:
گِردی به دور دایرۀ محل ایستگاه نشانه باد آرام است. بارب کوتاه سرعت 5 نات و بارب بلندتر سرعت 10 نات را نشان میدهد. سرعت 50 نات را با پرچم مثلثی شکل نشان میدهند. جهت باربها همان جهتی است که باد از آنجا میآید.
نمادهای وضعیت کنونی آبوهوا هم به این قرار است:
توضیح این نمادها در جدول WMO (سازمان هواشناسی بینالمللی) آمده است: https://www.aviationweather.gov/docs/metar/wxSymbols_anno1.pdf
کدهای متار از سایت https://www.aviationweather.gov/metar قابل دریافت است. با کلیککردن روی فرودگاه موردنظر روی نقشه و یا با واردکردن کد فرودگاه در قسمت Request METAR data و انتخاب فرمت Raw یا Decoded و تعیین زمان، اطلاعات متار نمایش داده خواهد شد. مثلاً برای فرودگاه بینالمللی امام خمینی با درج کد OIIE این اطلاعات برای تاریخ 21 نوامبر 2018 در ساعت مشخص بدست میآید:
اگر در قسمت Show METAR board، کد فرودگاه را وارد کنیم، فشردهای از اطلاعات متار را از ساعت 00 روز جاری تا ساعت کنونی، نمایش میدهد. (ساعتها به وقت UTC است نه به وقت محلی)
Raw hourly METARs
OIIE 210000Z 26006KT 4200 BR NSC 06/04 Q1017 TEMPO 3000 BR
OIIE 210100Z 27005KT 4500 BR NSC 06/04 Q1016
OIIE 210200Z 27007KT 4400 BR NSC 06/04 Q1016
OIIE 210300Z 27007KT 2500 BR NSC 07/04 Q1016
OIIE 210400Z 27008KT 3800 BR FEW100 07/04 Q1017
OIIE 210500Z 27008KT 5000 BR FEW100 09/05 Q1017
OIIE 210600Z 29010KT 5000 HZ FEW100 11/05 Q1017
OIIE 210700Z 31010KT 7000 NSC 14/03 Q1017
OIIE 210800Z 32006KT 9000 NSC 15/03 Q1016
OIIE 210900Z 33007KT CAVOK 17/01 Q1015
OIIE 211000Z 31010KT 9999 FEW030 18/00 Q1014
OIIE 211100Z 31014KT 9999 FEW030 SCT100 19/M01 Q1013
OIIE 211200Z 32015KT 9999 FEW030 SCT200 19/M02 Q1013
با فعالکردن گزینه Include TAF، اطلاعات تافور هم نمایش داده خواهد شد. این اطلاعات را میتوان بطور جداگانه هم از https://www.aviationweather.gov/taf دریافت کرد.
در گزارش متار FltCat نشاندهندۀ وضعیت کنونی پرواز (رده پروازی) در فرودگاه است.
FltCatارتفاع مجاز پرواز را نشان میدهد.
*نظرات خود را درباره این متن با ما در میان بگذارید*
Info@iliyaco.ir
(گروه هواشناسی شرکت ایلیا بنیان دانش)
دیدگاه خود را بنویسید